4.5.2 Gedragsbeïnvloeding verkeersveiligheid

Ten behoeve van de verkeersveiligheid is naast een veilige infrastructuur, gedragsbeïnvloeding onontbeerlijk. Vanuit de Decentralisatie Uitkering Verkeer en Vervoer (voormalige BDU) worden bijdragen verleend aan gemeentelijke projecten en programma’s op het gebied van gedragsbeïnvloeding. Daarnaast is het Regionaal Orgaan voor de Verkeersveiligheid in Oost-Nederland (ROV Oost NL opgericht, waarvan de provincies Overijssel en Gelderland het gezamenlijk opdrachtgeverschap uitvoeren.

Context

De samenwerking met tal van partners staat centraal om de opwaartse trend in het aantal ernstige verkeersslachtoffers aan te pakken. Het ROV Oost-Nederland streeft naar het voorkomen van alle vermijdbare verkeersslachtoffers, met daarbij een…

Acties

  1. Uitvoering werkplan 2016 door het ROV Oost Nederland onder regie van provincie Overijssel en Gelderland.

  2. Verlenen van financiële bijdrage ten behoeve van het werkbudget van ROV Oost Nederland op basis van een goedgekeurd werkplan 2016.

  3. Verlenen subsidie aan projecten die een veilige verkeersdeelname van scholieren, fietsers en senioren bevorderen. Deze projecten worden uitgevoerd in samenwerking met het ROV Oost-Nederland.

Toelichting op voortgang

Voor de verkeersveiligheid is naast een veilige infrastructuur, gedragsbeïnvloeding onontbeerlijk. Naast de infrastructurele projecten hebben we gedragsmaatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid gesubsidieerd. Samen met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid in Oost-Nederland (ROV Oost-Nederland), gemeenten en andere partners als politie en maatschappelijke organisaties is daarbij vanuit een integrale, kennisgestuurde en proactieve aanpak extra ingezet op kwetsbare doelgroepen, zoals kinderen en ouderen. Ook richten we ons op de aanpak van het gevaarlijkste gedrag in het verkeer. Denk aan rijden onder invloed, afleiding en snelheid. Het ROV Oost-Nederland heeft het werkplan 2016 uitgevoerd en richt zich daarbij specifiek op het beïnvloeden van het gedrag van de weggebruiker.

Financiën

Toelichting op voortgang

In de begroting 2016 is € 1,7 miljoen opgenomen voor subsidies aan gemeenten ten behoeve van verkeersveiligheidsmaatregelen. De onderbesteding hierop is € 0,4 miljoen. Daarnaast is er voor € 1,7 miljoen aan subsidies teruggekomen. Dit betreft subsidies die in 2014/2015 nog door de Regio Twente zijn verstrekt en bij de afrekening in 2016 op een lager bedrag zijn vastgesteld. Tezamen vormt dit een 'onderbesteding' van € 2,1 miljoen. Conform de afspraken die gemaakt zijn met de Regio Twente bij de overdracht van de verkeers- en vervoertaken naar de provincie, blijven deze middelen tot en met 2020 beschikbaar voor Twentse mobiliteitsprojecten.

Op grond van vorenstaande zal de begrote € 1,7 miljoen niet worden onttrokken aan de reserve Verkeer en Vervoer en stellen wij voor om € 0,4 miljoen toe te voegen aan de reserve Verkeer en Vervoer. Daarmee blijft de 'onderbesteding' van € 2,1 miljoen voor verkeersveiligheid beschikbaar.

Basisinformatie

Verantwoordelijk portefeuillehouder:

Bert Boerman.

Rol provincie:

De provincie is regisseur.

Looptijd prestatie:

Structureel.

Relatie met reserve Ecologische Hoofdstructuur/Kwaliteit van Overijssel?

Nee.

Project website

ROVON