7. Kwaliteit openbaar bestuur
Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk.
Inleiding
Investeringsvoorstellen
In juni heeft u twee investeringsvoorstellen aangenomen. Investeringsvoorstel Kwaliteit Openbaar Bestuur geeft een impuls aan dialoog voeren, transparant zijn en beleid continueren/doorontwikkelen. Investeringsvoorstel Experimenten Bestuursstijl(en) heeft als hoofddoel om collectief (inwoners, partners, Staten, bestuur en ambtelijke organisatie) te leren door nieuwe passende samenwerkingsvormen te ervaren en bestuursstijlen en het delen van het geleerde voor volgende projecten.
Wij vinden de term 'eigentijds bestuur' voor de activiteiten die in het kader van dit tweede investeringsvoorstel worden uitgevoerd passender, dan de huidige term (experimenten bestuursstijl). in het vervolg van deze Kerntaak zullen wij deze term dan ook hanteren. Ook de naamgeving van prestatie 7.2.2 is om die reden gewijzigd.
Er is een start gemaakt met de acties uit het investeringsvoorstel Kwaliteit Openbaar Bestuur:
- Online beschikbaar stellen van de database gemeentefinanciën. Door deze database wordt het eenvoudiger voor raadsleden, maar ook voor inwoners, om de financiële positie van hun gemeente te vergelijken.
- Op het gebied van het weerbaarder maken van de overheid is het mogelijk gemaakt dat er per gemeente lokale ondermijningsbeelden worden gemaakt en is een 'Overijssel feit' gemaakt.
- In het kader van de doorontwikkeling van het Interbestuurlijk Toezicht (IBT) is een expert meeting georganiseerd over versterking van het horizontaal toezicht. Daarnaast heeft de VNG gefaciliteerd door ons een evaluatie gemaakt van het IBT. De uitkomsten hiervan worden gebruikt voor de evaluatie van de IBT wetgeving. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties evalueert in 2017 de Wet revitalisering generiek toezicht aan de hand van casestudies in enkele provincies. Het ministerie heeft ons aanbod om hieraan mee te werken aangenomen.
Voor wat betreft het Investeringsvoorstel Eigentijds bestuur:
- Verschillende al lopende projecten binnen het programma Eigentijds bestuur zijn als experiment aangemerkt, zodat deze direct input konden leveren voor het proces van collectief leren. Een voorbeeld is de totstandkoming van de cultuurvisie in de gemeente Hellendoorn: experiment binnen de gemeente Hellendoorn, waarbij college en raad zich willen committeren aan een cultuurvisie die door de inwoners wordt opgesteld. Wat betekent dit voor de rol van de raad en het college, en hoe ver kan het commitment reiken (in relatie tot democratische legitimiteit, bewaken van algemeen belang etc)? Andere voorbeelden zijn het project Duurzaam Wonen en Zorgen, Mobiliteitslab/Herijking OV en de Woonkeuken (als onderdeel van het programma Stadsbeweging).
Samenspel:
Een kwalitatief goed en samenwerkend bestuur is van groot belang voor een efficiënte en effectieve aanpak van maatschappelijke opgaven. Er is ingezet om de samenwerking tussen Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en de ambtenaren op een eigentijdse manier aan te pakken. Na een ronde tafel gesprek is een voorstel gedaan om een ontwikkeltraject voor een goed samenspel tussen Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten op te starten op basis van concrete onderwerpen. Dit heeft geresulteerd in een aantal pilots die wij hebben afgerond over cultuur, sociale kwaliteit en OV Koers. In november zijn in een sessie de eerste ervaringen met u gedeeld. Toen is uitgebreid stilgestaan bij het belang en het verkrijgen van vroegtijdig en gedeeld inzicht in de mate van participatie en bijbehorende consequenties per project/experiment voor het proces en ieders positie (in dit geval de participatiecode).
Digitale overheid
Vanaf 2017 moeten overheden al hun diensten digitaal aanbieden (Digitale Overheid 2017). Dit spoort met de ontwikkeling van een steeds digitaler ingestelde samenleving en biedt meer mogelijkheden voor een goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers.
Wij hebben er dan ook voor gezorgd dat alle officiële publicaties (Provinciaal Blad, Staatscourant en meldingen en bekendmakingen) vanaf 2017 digitaal te publiceren zijn via www.overheid.nl. Daarnaast zullen wij wanneer communicatieve argumenten daar om vragen, blijven publiceren in de traditionele media.
Voor wat betreft de digitale loketfunctie van Overijssel is de doorontwikkeling beloond en is de hoogste positie bij een benchmark voor provincieloketten behaald. Hiernaast is Overijssel uitgeroepen als meest digitaal volwassen provincie en loopt daarmee voorop als digitoegankelijke provincie!
Regionale Uitvoeringsdiensten
De vergunningverlening, toezicht en handhaving van milieutaken voeren de gemeenten in Overijssel en de provincie gezamenlijk uit via regionale uitvoeringsdiensten.
Er zijn drie regionale uitvoeringsdiensten gevormd: in Nijmegen (ODRN), in Twente (RUD-twente) en IJsselland (RUD-IJsselland) samen met gemeenten. Gelderland en Overijssel hebben samen de taken voor risicovolle bedrijven belegd bij de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN).
Per 1 januari 2018 moeten vanwege landelijke wetgeving de bestaande netwerk-constructies zijn omgevormd tot zelfstandige organisaties in de vorm van een Gemeenschappelijke Regeling. Deze Gemeenschappelijke Regelingen wordt dan ook de werkgever van de vergunningverleners en toezichthouders. In 2016 zijn de eerste stappen gezet tot deze omvorming. Overijssel heeft in 2016 met de Omgevingsdienst Regio Nijmegen een dienstverleningsovereenkomst gesloten. Hierdoor worden uitvoering, bevoegdheden en verantwoordelijkheden duidelijker belegd. Hiermee is antwoord gegeven op de adviezen van de Rekenkamer oost-nederland hierover.
In IJsselland is eind 2016 de Gemeenschappelijke Regeling succesvol formeel opgericht. Het nieuwe bestuur kan samen met de nog aan te stellen directeur de nieuwe organisatie vormgeven. In Twente zal de Gemeenschappelijke Regeling voor de zomer van 2017 worden opgericht en wordt hetzelfde proces doorlopen.
