4. Mobiliteit
Het hoofddoel van mobiliteitsbeleid is het realiseren van de economische bereikbaarheid voor zowel personenverkeer als goederenvervoer en verkeersveiligheid. Daarbij komt de focus nadrukkelijker te liggen op duurzame mobiliteit en ruimtelijke kwaliteit.
Inleiding
De samenwerking binnen de hernieuwde mobiliteitsaanpak Overijssel krijgt steeds meer vorm
De in gezamenlijkheid opgestelde koersdocumenten en beleidsimpulsen, waarvan enkele al door u zijn vastgesteld en anderen in 2017 worden geagendeerd, werken we in 2017 samen met onze partners uit in dynamische meerjarenprogramma’s. Samen komen we tot een opzet voor de programmering, prioritering en rolverdeling voor de uitvoering van de programma’s. In 2016 hebben we hiermee een start gemaakt. De door u beschikbare regionale mobiliteitsgelden worden ingezet voor de uitvoering van de hoogst geprioriteerde acties en maatregelen in deze programma’s. Wij bewaken dat de inhoudelijke meerjarenprogramma’s bijdragen aan onze beleidsdoelstellingen die door u zijn vastgesteld in de Omgevingsvisie en uitgewerkt in de Koersdocumenten en Beleidsimpulsen voor mobiliteitsthema's. Realisatie en uitwerking van maatregelen en acties uit de meerjarenprogramma’s wordt opgepakt door verschillende partijen in de samenwerking, steeds op een passende schaal met waar gewenst en zinvol directe betrokkenheid van lokale partijen en inwoners.
Resultaten BO MIRT provincie Overijssel
Tijdens het BO MIRT 2016 hebben wij de N35 Knooppunt Raalte, de N50 Kampen-Kampen Zuid en de A28 aan de orde gesteld. Meevallers van het Rijk uit overige trajecten van de N35 komen ten gunste van het project N35 Wijthmen-Nijverdal (inclusief Knooppunt Raalte). De Nationale Markt en Capaciteits Analyse (NMCA) van het Rijk zal ondermeer inzicht geven in de verwachte omvang van de problematiek op belangrijke hoofdwegen in Overijssel. De resultaten van de NMCA komen in de eerste helft 2017 beschikbaar. Mede aan de hand hiervan en in combinatie met gezamenlijke inzichten op de belangrijkste opgaven in Oost Nederland, volgt nader overleg tussen Rijk en regio om de gezamenlijke prioriteit te bepalen voor inzet van capaciteit en middelen (BO MIRT najaar 2017).
Herijking Openbaar Vervoer
In 2016 is het Koersdocument OV door uw Staten vastgesteld. Dit Koersdocument geeft de kaders en de richting voor de transitie Openbaar Vervoer. De gesprekken die in de samenleving zijn gevoerd, zijn input geweest voor het Koersdocument. De gemeenten hebben, ondersteund door ons, hard gewerkt aan de nieuwe organisatie van het doelgroepenvervoer. Per 1 januari is deze nieuwe organisatie van start gegaan als vervanging van de Regiotaxi. De subsidieregeling Nieuwe Mobiliteit is in 2016 tot stand gekomen. Het contract voor de uitvoering van het Openbaar Vervoer in Midden Overijssel is verlengd met twee jaar om daarmee beter in te kunnen spelen op de benodigde flexibiliteit en duurzaamheid die nodig is in de transitie van het Openbaar Vervoer. Met de dienstregeling van december 2016 hebben we opnieuw een efficiencyslag gemaakt waarvan de financiële effecten vanaf 2017 zichtbaar zullen zijn.
Transitie naar schone brandstoffen openbaar vervoer
Voor het openbaar busvervoer is in een landelijk bestuursakkoord afgesproken uiterlijk in 2030 een volledig zero emissie busvloot te willen hebben. In Overijssel zijn de voorbereidingen daartoe gestart met een onderzoek naar “no regret” maatregelen in de spoorzone Zwolle. Het gaat daarbij vooral om het aanleggen van een voldoende zwaar elektriciteitsnetwerk naar het busplatform en reservering van ruimte voor laadinfrastructuur en mogelijk een smart grid centre voor het kunnen toepassen van lokaal opgewekte hernieuwbare energie.
KvO projecten Mobiliteit
De realisatie van de KvO-projecten uit programma Mobiliteit is in 2016 in volle gang. De elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Wierden is gereed. De verbetering van de spoorlijn Zwolle-Kampen, waaronder elektrificatie en aanleg van de halte Stadshagen, is door ProRail aanbesteed en zal begin 2017 van start gaan. De uitvoering de snelheidsverhogende maatregelen op het spoor Almelo-Hardenberg is gereed. De doortrekking van treinverbinding naar Hardenberg is vanaf 29 augustus 2016 in de dienstregeling opgenomen. Met de staatssecretaris van IenM en de Noordelijke provincies is een bestuursovereenkomst ondertekend voor de uitvoering van Zwolle-Spoort (Herfte), Het tracébesluit is in december 2016 door de Staatssecretaris genomen. Met de Duitse partners is gewerkt aan de implementatie van de grensoverschrijdende treindienst Hengelo-Bieliefeld (start exploitatie december 2017).
Voor de capaciteitsuitbreiding van de A1 wordt door Rijkswaterstaat de planstudie-MER uitgevoerd. Rijkswaterstaat is gestart met de uitvoering van de N18 en de N35 (gedeelte Zwolle-Wijthmen). Voor het traject Nijverdal-Wierden is de planvormingsfase in 2016 gestart. Voor verbeteringen op het traject Wijthmen - Nijverdal heeft het Rijk een uitgebreide consultatieronde bij omwonenden gehouden.
Ten aanzien van de opwaardering van de N340/N48 en de N377 hebben uw Staten een besluit genomen over de uitwerking van het project. De aanbesteding van de ombouw van de N34 naar een stroomweg heeft plaatsgevonden. Uw Staten zijn daarover in januari 2017 bericht. Uw staten hebben bij besluit van PS/2016/122 besloten de planstudie te starten voor het versneld uitvoeren van het voorkeursalternatief dat uit de verkenning N307 is gekomen. Na de zomer van 2016 is de planstudiefase N307, inclusief de afstemming met IJsseldelta fase 2, gestart.
De start van de aanbesteding van de verbetering N348 tussen Raalte en Ommen is, als gevolg van de planologische procedure voor wijziging van de aanleg van de tunnel in de gemeente Ommen, verschoven naar begin 2017.
In 2016 zijn de voorbereidingen voor de vervangingsinvesteringen van wegen en kunstwerken gestart.
